Bio Dive

Bio Dive

  • StatusAktiv
  • PlaceringExploration
  • Brugere0
  • Henvendt tilSkoleklasser

De sidste mange år har vist den omstillingsparathed og tilpasningsevne mennesker besidder. Mennesker på tværs af kloden har mobiliseret sig i kampen for klimaet og indført drastiske tiltag grundet spredningen af Covid-19. Hvad disse to eksempler illustrerer er, at mennesker er parate til at forandre status quo – og ændre verden for det bedre. Denne iagttagelse dannede fundament for konceptudviklingen af Bio Dive.

Bio Dive er et læringsunivers skabt til at engagere og aktivere børn og unge, ved at gøre læring håndgribeligt gennem en variation af virtuelle og fysiske oplevelser.

Bæredygtig gaming

Bio Dive er et mobilspil og en platform, som inviterer børn og unge til, at udforske og bevæge sig ud i naturen. Med toget som våben til at bevæge sig omkring, bliver spillerne udfordret i viden omkring den danske natur. Spillet samler og deler information omkring naturen og engagerer brugeren til at gribe til handling og stige i levels på en måde som støtter op om klimavenlige initiativer.

Med en hypotese om at yngre generationer i højere grad vil have fokus på bæredygtighed end tidligere, anlagde vi et udpræget fokus på børn og unge – et interessant segment set med DSB briller. At arbejde med gamification til netop dette segment gav en oplagt mulighed for at øge en bevidsthed og empati overfor naturen gennem leg.

Vi lavede en prototype på et AR-spil, som vi testede blandt skoleklasser i Danmark. I spillet blev børnene stillet forskellige opgaver, som de skulle løse gennem leg i naturen.
Prototypen byggede på fire primære hypoteser:

  •   Vi kan få børn og unge ud i naturen.
    
  •   Vi kan skabe en virtuel verden som opsluger børnenes interesse.
    
  •   Vi kan lære børnene om naturen.
    
  •   Vi kan engagere børn i fællesskab om spillet.